Про травми голови та їх лікування є доволі багато інформації в мережі, але одне питання, як на мене, дещо обділене увагою – “Скільки все ж таки треба “відпочивати” після струсу головного мозку?”

Про необхідність щадного режиму, думаю відомо всім; але як цей відпочинок має виглядати, скільки тривати, та коли дитині можна повернутися до занять спортом – запитання на які знайти конкретні відповіді не так просто. Українські клінічні настанови взагалі дуже небагатослівні з цього приводу; а інтернет переповнений статтями, де актуальної інформації, мяко кажучи, не так вже й багато. Отже, давайте спробуємо розібратися.

Щоб наступний текст було легше сприймати, варто визначитися з деякими термінами які я використовую:

  • Фізична активність – тут, думаю, все зрозуміло. Будь яка рухова активність і є фізичною. Рутинною фізичною активністю будемо вважати переміщення в межах квартири, або прогулянка на невеликі відстані. Відповідно інтенсивною або надмірною є активність що виходить за межі рутинної – швидка ходьба, ходьба на великі дистанції, біг, урок фізкультури, спортивні тренування.
  • Когнітивні навантаження – все що вимагає концентрації уваги. Гра на телефоні, перегляд телевізору, навчання, і т.д.
  • “Строгий” відпочинок – значне обмеження рутинної фізичної та когнітивної активності. Майже що ліжковий режим.

І перше на чому тут хочеться закцентувати увагу – більше відпочинку не означає краще.

Дослідження показують, що діти які відпочивали довше (5 і більше днів “строгого” фізичного та когнітивного відпочинку), частіше сповіщали про залишкові симптоми струсу на 10 день після травми ніж діти які які мали 1-2 дні відпочинку з поступим поверненням до звичного рівня активності. При цьому результати нейрокогнітивного та інших тестувань на 10 добу були на однаковому рівні.

Універсальної рекомендації коли дитині можна відновлювати активність, на жаль, не буде. Спрогнозувати як дитина буде “відходити” від струсу доволі важко, і не завжди яскраво виражені симптоми одразу після травми будуть означати більш тривалий період відновлення. Проте,є декілька загальних правил.

  1. В яких би обставинах не була отримана травма, рекомендовано уникати силових, аеробних та надмірних когнітивних навантажень в перші 24-48 годин після травми. Тобто перші 1-2 дні дитина повина відпочивати. Приковувати її до ліжка сенсу немає, але школа, прогулянки, переїзди, перегляд телевізору, використання комп’ютеру та смартфону повинні бути значно обмежені.
  2. Необхідно уникати повторних травм голови протягом всього періоду відновлення, адже це може призвести до значного погіршення симптоматики, а в поодиноких випадках навіть до смерті (second impact syndrome). Одже, до повного зникнення симптомів струсу дитині не варто приймати участь в активностях які пов’язані з високим ризиком травми голови (контактні види спорту, лижі, ковзани, велосипед).
  3. Відсутність симптомів струсу при рутинній щоденній активності – не означає кінець відновного періоду. При підвищенні фізичного або когнітивного навантаження симптоми можуть на деякий час з’являтися знову – дитина може ставати млявою, важче концентрувати увагу, відчувати головний біль, головокружіння, нудоту, її може захитувати в транспорті. Проте, зазвичай такі симптоми зникають після відпочинку.
  4. Найбільш адекватним підходом є поступове повернення дитини до звичного для неї рівня активності (symptom-limited activity). Суть полягає в тому, що дитина повина поступово відновлювати свою звичну діяльність; так, щоб підвищення інтенсивності навантажень не викликало появи симптомів.
    Проте, якщо на якомусь етапі симптоми все ж виникли – варто зупинитися та дати дитині відпочити до їх зникнення, а на наступний день повторити спробу знову. Зазвичай діти самі розуміють на що вони здатні. Наврядчи хтось захоче дивитися телевізор або грати на планшеті якщо його нудить, або сильно болить голова.
  5. Повернутися в школу можна тоді коли дитина здатна концентрувати увагу протягом 35-40 хвилин. Якщо цілий шкільний день відсидіти важко, або заняття що потребують високого рівня концентрації продовжують викликати симптоматику – варто забезпечити дитині можливість для додаткового відпочинку протягом навчального дня та зменшити вимоги щодо виконання завдань.
  6. З фізичними навантаженнями приблизно те ж саме. Є данні, що легкі аеробні навантаження (хода швидким темпом) розпочаті через 48 год після травми прискорювали одужання дітей. Тому, ще раз, тримати дитину в ліжку не варто, але й не варто бути ініціатором фізичних навантажень, особливо інтенсивних.
  7. Дитина може робити все на що відчуває сили (крім випадків обговорених вище – контактний спорт і т.д.), але якщо в якийсь момент симптоми повертаються, то навантаження необхідно припинити, а дитині дати відпочити до наступного дня.

Якщо ж травма була отримана під час спортивних змагань або тренування, або дитина професійно займається спортом, то тут питанню відновлення тренувань необхідно приділити більше уваги. І для цього існує “Протокол повернення до гри” (Return to play protocol).

Звісно можна дати 2 тижні або навіть місяць чи два повного “медвідводу” від тренувань, щоб точно не прогадати. Але… З попереднього допису ми вже знаємо, що тривалий відпочинок не завжди йде на користь, та і значна перерва в тренуваннях – це серйозна проблема для спортсменів. А тому, підозрюю, що більшість самостійно відновлять тренування раніше, і зроблять це не вірно; або ж, чітко слдуючи рекомендаціям – заберуть дитину на тривалий час з спорту який вона любить, чим створять додатковий стрес, а це вплине негативно не лише на відновлення після струсу але й на подальший стан дитини.

Тому, розберемо як все зробити максимально правильно…

Відновлювати тренування можна тоді коли у дитини повністю відсутня симптоматика струсу головного мозку при її рутинній діяльності (поза спортивними навантаженнями). А перед початком тренувань дитину обов’язково повинен оглянути лікар.

Процес відновлення тренувань має 6 етапів, а кожний етап займає щонайменше 24 години.

Тобто відновити тренування в повному обсязі можна не швидше ніж за 6 днів. Участь в змаганнях дозволяється лише після того як всі етапи завершено. Тому на запитання батьків після струсу – “Чи зможе він післязавтра вийти на поле якщо буде себе нормально почувати?”, відповідь – “Ні”

Які ж це етапи (оригінал таблиців прикріплених фото):
1 – Відсутність активності
Фізичний та когнітивний відпочинок.
Мета: відновлення.

2 – Легкі аеробні навантаження
Ходьба, біг, велотренажер. Інтенсивність <70% від максимально дозволеного пульсу (Я зазвичай кажу батькам, що дитина може взяти участь в розминці перед тренуванням)
Мета: дати легке фізичне навантаження, що незначно підвищує пульс

3 – Специфічні для спорту вправи
Вправи де є ризик хоч найменшого удару по голові – заборонені. Також варто уникати силових вправ. Тобто дитна приймає участь в тренуванні але не виконує найбільш складні вправи та вправи направлені на розвиток сили (віджимання і т.д), також заборонені спаринги.
Мета: підвищити навантаження, додати більше рухів.

4 – Неконтактні тренувальні вправи
Більш складні та важкі вправи. Можливо поступово починати силові тренування.

5 – Повноцінне тренування, повний контакт
Участь в звичайному тренуванні. Якщо це контактні види спорту, я на цьому етапі все ж раджу вдягнути шолом (якщо це зазвичай не передбачено), або заборонити удари по голові під час спарингів.
Мета – оцінити можливості дитини до участі в змаганнях

6 – Участь в змаганнях

Тобто, якщо дитина переносить навантаження добре, то кожного дня, або кожне наступне тренування навантаження можна поступово збільшувати. Якщо під час тренування симптоми відновлюються – необхідно припинити тренування, повернутися на попередній етап, та спробувати підвищити навантаження ще раз після того як симптоми будуть відсутні протягом 24 годин.

Весь процес повинен проходити під контролем лікаря та тренера. При найменших сумнівах батьків чи тренера щодо того, що все йде правильно – варто припинити навантаження та проконсультуватися з лікарем.

Бажаю усім безпечних тренувань! А головне не забувайте, що в багатьох випадках серйозні наслідки травми можна попередити, а обов’язково вдягайте на дитину шолом при катанні на велосипеді / роликах / скейті / ковзанах, обов’язково привчіть її користуватися паском безпеки в транспорті, а для молодших дітей використовуйте автокрісло.



Всі матеріали сайту є інтелектуальною власністю автора. Викроистання матеріалів сайту дозволено лише за умови посилання на джерело. (гіперпосилання для інтернет-ресурсів)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *